پنج‌شنبه 25 آوريل 2024 - 06 ارديبهشت 1403
مرطوب كننده ها در زمستان چقدر موثرند؟
مرطوب كننده ها در زمستان چقدر موثرند؟
سه‌شنبه 21 دي 1389 - دستگاه‌هاي گرم‌كننده‌اي كه در زمستان‌ها به كار مي‌رود، به خصوص دستگاه‌هايي كه از سيستم رانش هواي گرم استفاده مي‌كنند، هوا را كاملا خشك مي‌كنند.

دستگاه‌هاي گرم‌كننده‌اي كه در زمستان‌ها به كار مي‌رود، به خصوص دستگاه‌هايي كه از سيستم رانش هواي گرم استفاده مي‌كنند، هوا را كاملا خشك مي‌كنند. آب در چنين شرايط خشكي به سرعت از پوست شما تبخير مي‌شود.

به گزارش سلامت نيوز در ماه‌هاي زمستان هواي بيرون مرطوب و سرد است، اما درون خانه‌هاي شما وضعيتي مانند بيابان دارد.
 دستگاه‌هاي گرم‌كننده‌اي كه در زمستان‌ها به كار مي‌رود، به خصوص دستگاه‌هايي كه از سيستم رانش هواي گرم استفاده مي‌كنند، هوا را كاملا خشك مي‌كنند. آب در چنين شرايط خشكي به سرعت از پوست شما تبخير مي‌شود. پوست خشك از لحاظ پزشكي به خودي خود نگران‌كننده نيست، اما در موارد شديد ممكن است به ترك‌خوردن پوست بينجامد كه دعوت‌كننده التهاب و عفونت به پوست است.

مشكل اصلي در اين موارد، درد و ناراحتي در پوست است - پوست خشك، دردناك مي‌‌شود،‌ در لمس دچار حساسيت است، و اغلب خارش‌دار است(گرچه همه خارش‌‌هاي پوست به علت خشكي پوست نيست).

 همچنين ممكن است مانند آنچه در بسياري از آگهي‌هاي فراورده‌هاي پوستي ديده‌ايد،  پوست ظاهري قرمز، زبر و پوسته‌ريز پيدا كند.
البته خشكي پوست هيچگاه ناديده گرفته نشده است: در بازار دارويي، مي‌توانيد كرم‌هاي و لوسيون‌هايي متعددي را پيدا كنيد كه براي درمان خشكي پوست به كار مي‌روند.

اين فراورده‌ها به عنوان "مرطوب‌كننده" (moisturizer) فروخته مي‌شوند، اصطلاحي است كه بيشتر از آنكه نامي علمي يا پزشكي  باشد، براي بازاريابي به كار مي‌رود. در واقع مراقبت روزمره از پوست حوزه‌اي است كه در آن از علم واقعي، خبر چنداني نيست. بررسي‌هاي علمي كاملا كنترل‌شده در مورد اين مواد بسيار معدود و نادرند. شركت‌هاي سازنده اين فراورده‌ها اطلاعات درباره اجزاي تشكيل‌دهنده آنها را انحصاري نگه مي‌دارند و مراقب هستند ادعاها در مورد سودمندي‌هاي اين فراورده‌ها را در محدوده قواعد سازمان‌هاي ناظري مانند سازمان غذا و داروي آمريكا نگهدارند.
 اما فروشندگان از سال‌ها پيش دريافته‌اند كه برچسب‌هاي علمي باعث  فروش محصولات‌شان مي‌شود، بنابراين در  برچسب‌ها و آگهي‌ها اغلب از اصطلاحات علمي استفاده مي‌كنند.

 كرم‌هاي مرطوب‌كننده‌ها اغلب تحت عنوان "غيرآلرژي‌زا" يا "آزمايش‌شده از لحاظ آلرژي‌زايي" تبليغ مي‌شوند.
 برخي از اين فراورده‌ها با عنوان "غيرآكنه‌زا" (noncomedogenic)     تبليغ مي‌شوند- كلمه‌اي تاثيرگذار كه به معناي آن است كه اين كرم، جوش‌‌هاي آكنه‌اي ايجاد نمي‌كند. اما اين عنوان مزيت چنداني براي يك محصول به حساب نمي‌آيد: تقريبا همه كرم‌هاي مرطو‌ب‌كننده‌اي كه امروزه در بازار موجودند،‌ از موادي استفاده مي‌كنند كه آكنه‌زا نيستند.
يكي ديگر از شيوه‌هاي تبليغ كرم‌هاي مرطوب‌كننده نام بردن فهرستي از ويتامين‌هايي است كه در آنها وجود دارد و ادعاي سازندگان كرم‌ها اين است كه اين ويتامين‌ها پوست را تغذيه مي‌كنند و به آن خاصيت قوي ضداكسيداسيون براي مقابله با راديكال‌‌هاي آزادي را مي‌دهند كه در واكنش‌هاي شيميايي بدن توليد مي‌شوند و به اندام‌ها از جمله پوست صدمه مي‌زنند.
 اما در اغلب موارد، ويتامين‌هاي موجود در كرم‌هاي مرطوب كننده احتمالا مزيت چنداني ايجاد نمي‌كنند، يا به اين خاطر كه مقادير اين ويتامين‌ها در اين كرم‌ها آنقدر كم است كه اثر زيادي ايجاد نمي‌كند، يا به اين خاطر كه اين ويتامين‌ها هنگامي كه در روي پوست در معرض نور و اكسيژن قرار مي‌گيرند، تجزيه مي‌شوند.

حقيقت اين است كه  عليرغم فهرست‌هاي بلندبالاي اجزاي مجهول و عناوين شبه‌علمي، همه مرطوب‌كننده‌ها به يك دليل بسيار ساده به پوست خشك كمك مي‌كنند: آنها اندكي آب به پوست مي‌رسانند و حاوي ماده‌اي روغني هستند كه آب را در پوست حفظ مي‌كند.

در حقيقت اگر مشكل چرب و چيلي شدن نبود، همه ما مي‌توانستيم به استفاده از ماده‌اي روبياوريم كه پدربزرگ‌هاي ما براي پوست خشك به كار مي‌بردند، كه چيزي نيست جز وازلين.
 يك دليل ديگر براي وفور مرطوب‌كننده‌ها در بازار پژوهش مداوم براي به دست آوردن آميزه‌اي از اجزا است كه آب را مانند وازلين در خود نگه مي‌دارند، و در عين حال روي پوست احساس بهتري ايجاد مي‌كنند. بسياري از فراورده‌هاي مرطوب‌كننده حاوي "هومكتانت‌ها" هستند، اجزايي كه آب را به خود جذب مي‌كنند و آن را در خود نگه‌ مي‌دارند.

خبر خوب اين است كه عليرغم فقدان اطلاعات و ادعاهاي بازاري، جاي زيادي براي اشتباه شما باقي نمي‌ماند. تقريبا همه مرطوب‌كننده‌هاي در بازار به پوست خشك كمك خواهند كرد، و در اغلب موارد، انتخاب‌ها بر مبناي تجربه شخصي است – به سادگي بر مبناي آن كه شما چه حس و بويي را بپسنديد ( كه هيچ اشكالي هم ندارد- بعد از همه اينها پوست خودتان است.)
همه مرطوب‌كننده‌ها موثرند و مسئله يافتن كرمي است كه آن را دوست داشته باشيد و به طور مرتب از آن استفاده كنيد.