جمعه 19 آوريل 2024 - 31 فروردين 1403
دليل سياهي دندان ‌ها
دليل سياهي دندان ‌ها
سه‌شنبه 21 دي 1389 - بعضي از مردم در مورد سياه شدن دندان‌ هاي شان و اين كه اين سياهي از دوره ي نوجواني و هم‌ زمان با بلوغ پديد آمده، باورهايي دارند . . .

بعضي از مردم در مورد سياه شدن دندان‌ هاي شان و اين كه اين سياهي از دوره ي نوجواني و هم‌ زمان با بلوغ پديد آمده، باورهايي دارند؛ مثلا مي ‌گويند به علت تغيير ماهيت بزاقم اين ‌طور شده ‌ام يا چيزهايي از اين قبيل. اما اين باورها درست نيستند.

لازم ديدم در اين خصوص اطلاعاتي به شما بدهم. تغيير رنگ دندان(سياه يا قهوه‌اي) مي ‌تواند به چند دليل ايجاد شود:

1- پوسيدگي:

وجود و نفوذ باكتري‌ ها در شيارها يا فرورفتگي ‌هاي سطوح متعدد دندان‌ ها موجب ايجاد پوسيدگي مي ‌شود. تغيير رنگ به علت پوسيدگي در مراحل گوناگون مشاهده مي‌ شود. در برخي از موارد، اين تغيير رنگ، در مراحل اوليه و شروع پوسيدگي نيز در سطح دندان ‌ها و به خصوص داخل شيارها مشاهده مي ‌شود.

در اين صورت، با رعايت بهداشت(مسواك كردن مرتب با خمير دندان‌ هاي حاوي فلورايد، استفاده از دهان ‌شويه فلورايد) پوسيدگي متوقف خواهد شد. در صورت پيشرفت پوسيدگي، لازم است پوسيدگي ‌ها برداشته و ترميم صورت پذيرد. تشخيص و طرح درمان با دندان ‌پزشك است. ضروري است بيمار در مطب دندان ‌پزشكي با نور كافي و وسايل دندان‌ پزشكي معاينه شده و تصميم‌ گيري شود.

2- تجمع رنگدانه در سطوح دنداني:

اين تجمع، به خصوص در سطوح ناصافي مثل سطوح جونده و سطح به طرف زبان و كام دندان ‌هاي قدامي، سبب تغيير رنگ دندان ‌ها مي‌ شود. اين رنگدانه‌‌ ها به علت خوردن نوشيدني ‌ها و غذاهاي حاوي رنگدانه، سيگار و انواع دخانيات در سطح دندان تجمع پيدا كرده و به دندان متصل مي ‌شوند. اين رنگ ‌ها به وسيله ي مسواك كردن برداشته نمي‌ شود.

لازم است اين رنگدانه‌ ها به وسيله ي دندان‌ پزشك تميز شود. لازم به ذكر است كه اين نوع تغيير رنگ نبايد با تراش يا ترميم دندان اصلاح شود بنابراين لازم است شخص به دندان ‌پزشك مراجعه كند تا پس از تشخيص اقدام صحيح صورت گيرد.

3- تجمع جرم در ناحيه ي طوق دندان ‌ها و در سطوح گوناگون دنداني:

اين تجمع مي‌ تواند سبب تغيير رنگ شود و در برخي از موارد ممكن است شخص تغيير رنگ ناشي از تجمع جرم را با پوسيدگي‌ اشتباه كند. اغلب در صورت وجود جرم، لثه‌ ها ملتهب و قرمزرنگ است و در برخي از موارد قطعاتي از آن جدا مي ‌شود.

در اين مورد هم مانند موارد قبل شخص با مراجعه به دندان ‌پزشك اقدام به درمان خواهد كرد. تجمع جرم سياه رنگ به‌ طور معمول در سطوح جونده ي دندان ‌ها ديده نمي ‌شود و اغلب در ناحيه ي اتصال لثه با دندان‌ ها تشكيل شده و مشاهده مي ‌شود.

دكتر محمدجعفر اقبال – اندودنتيست