پنج‌شنبه 28 مارچ 2024 - 09 فروردين 1403
جلوگيري از عوارض پي کي يو
جلوگيري از عوارض پي کي يو
پنج‌شنبه 16 مهر 1388 - نوزاد ابتدا با شير خشک خاصي که داراي پروتئين بوده ولي فنيل آلانين ندارد تغذيه مي شود.
جواب اين سوال که آيا مي توان از عوارض پي کي يو جلوگيري کرد , مثبت است. در 7 تا 10 روز اول تولد , درمان نوزاد با رژيم غذايي خاصي که حاوي مقدار بسيار اندک فنيل آلانين مي باشد شروع مي شود . در نوزاد ابتدا با شير خشک خاصي که داراي پروتئين بوده ولي فنيل آلانين ندارد تغذيه مي شود. شير مادر يا شيرهاي خشک معمولي تنها به مقدار بسيار کمتر يعني تا آن حد که نوزاد بتواند مقدار فنيل آلانين را تحمل کند مورد استفاده قرار مي گيرد . بعدا سبزيجات خاص ,ميوه ,حبوبات و ديگر غذاهاي با فنيل آلانين پائين تر مي تواند به رژيم غذائي نوزاد افزوده شود . اما از شير معمولي , پنير , تخم مرغ ,گوشت , ماهي , و ديگر غذاهاي با پروتئين بالا بايد اجتناب کرد. از انجاييکه پروتئين براي رشد ونمو طبيعي خيلي اساسي است بچه بايد از شير خشک خاصي که داراي پروتئين بالا و مواد معدني بنيادي است استفاده کند. اما اين نوع شير بايد فنيل آلانين نداشته و يا در حد بسيار کوچکي باشد. از نوشيدنيها ي با فنيل آلانين بالا نيز بايد بطور جدي اجتناب شود . کودکان و افراد بزرگسالي که مبتلا به پي کي يو هستند نياز به مراقبت و کنترل در يک کلينيک يا مرکز درماني با متخصصان مربوطه را دارند . با توجه به تحمل مقدار فنيل آلانين و با در نظر گرفتن سن , وزن و ديگر عوامل رژيم غذايي هر فرد بايد جداگانه باشد. همه افراد مبتلا نياز دارند که بطور مرتب خونشان براي سنجش سطح فنيل آلانين آزمايش شود که ببينند آيا سطح فنيل آلانين بالاست يا پايين , معمولا آزمايش ممکن است در سال اول هفته اي يک بار سپس 2 بار در ماه در طول دوران کودکي انجام گيرد . بهمين صورت رژيم غذايي نيز بايد تنظيم شود.
افراد مبتلا به پي کي يو بايد در طول دوران بلوغ ( 12 تا 18 سالگي ) و کودکي و بطور کلي براي تمام طول عمرشان در رژيم غذايي محدود شده بمانند . اگر چه در مواردي که بتدريج سن افراد بالا مي رود مي توانند از شدت رژيم غذايي کاسته و بعضي از غذاها را که قبلا مصرف نمي کردند مصرف کنند. در بازار معمولا شيرهايي با اسامي لوفنالاک , اکس في مکساميد, اکس في آنالوگ , اکس في مکساموم لوفلکس , فنيل فري و يا انواعي از غذاها مانند بيسکويت , ماکاروني و ويفر که به اسم تجاري لوپروفين موسوم هستند , براي افراد مبتلا وجود دارد که فنيل آلانين آنها حذف شده است و يا تا حد زيادي پائين آورده شده است . همچنين غذاهايي مانند آدامس يا انواع آب نبات ها که فاقد مادهاي بنام نوتراسويت هستند , پاستيل , بستني يخي بدون شير , خامه و ژله ,و سيب يا آب سيب براي افراد مبتلا بي ضرر تشخيص داده شده است.
تا دهه 1980 مراکز درماني عقيده داشتند که کودکان مبتلا به پي کي يو مي توانند در حدود سن 6 سالگي رژيم غذايي خاص اينگونه بيماران را کنار گذاشته و همانند افراد معمولي غذا بخورند . دليلشان هم اين بود که در اين سن رشد مغز ديگر کامل شده است . اما بايد يادآور شد که سطح بالاي فنيل آلانين در کودکان و نوجوانان مي تواند منجر به کاهش هوش , ناتواناييهاي يادگيري و اختلالات رفتاري نه در تمامي بلکه بيشتر مبتلايان شود.