جمعه 29 مارچ 2024 - 10 فروردين 1403
داشتن لب هايي سالم با 10 توصيه
داشتن لب هايي سالم با 10 توصيه
سه‌شنبه 21 دي 1389 - اگر پی در پی دچار ترک ‌خوردگی، پوسته پوسته شدن و خشکی لب می‌شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما روش‌هایی هم هست که می‌توانید خودتان به بهبود و پیشگیری از این مشکل کمک کنید.

اگر پي در پي دچار ترك ‌خوردگي، پوسته پوسته شدن و خشكي لب مي‌شويد، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد، اما روش‌هايي هم هست كه مي‌توانيد خودتان به بهبود و پيشگيري از اين مشكل كمك كنيد:

1 - از بيرون رفتن در هواي خشك و گرم و آفتابي تا حد امكان خودداري كنيد، يا اين كه با خودتان به اندازه كافي آب خوردن همراه داشته باشيد و حداقل 5/1 ليتر در روز آب بخوريد.

2 - در زمستان  بهتر است علاوه بر استفاده از شال و پوشاندن صورت با آن، با وازلين يا پماد‌هاي ويتامين آ لب خود را چرب كنيد. همچنين مي توانيد از برق لب، روغن يا رژهاي مخصوص مرطوب كننده لب كه ضد ‌آفتاب هم هستند، استفاده كنيد.

برق لب‌هايي كه خاصيت نرم‌كنندگي بيشتري دارند و در تركيب آنها از فلزاتي چون مس استفاده نشده است، مفيد هستند. معمولا مرهم‌هايي كه مخصوص لب هستند از اجزايي مانند آلوئه ورا ، عسل، بابونه، روغن بادام، روغن گل سرخ، لانولين، وازلين، موم، روغن زيتون، كره كاكائو، موم زنبور عسل، ليمو و ويتامين اي و ث ساخته شده‌اند.

3 - از ژل يا رژهايي براي لب استفاده كنيد كه مواد آنها طبيعي ‌تر هستند و مواد حساسيت‌زا و معطر كمتري در تركيب آنها به‌ كار رفته‌ است.

4 -  به اندازه كافي ميوه و سبزيجات تازه بخوريد. كمبود ويتامين ‌ها به ‌خصوص ريبوفلاوين، مي‌تواند باعث ترك ‌خوردگي گوشه هاي لب‌ شود.

5 - عادت ليس زدن ، گاز گرفتن و كندن پوست لب‌هايتان را كنار بگذاريد.

6 - هنگام خريد محصولات آرايشي مانند صابون، رژ و كرم‌ از استاندارد بودن آن مطمئن شويد و سعي كنيد از محصولاتي استفاده كنيد كه كمتر حساسيت‌زا بوده و به اصطلاح "هايپو آلرژن" هستند.

7 - خانه خود را به ‌خصوص در زمستان كه بخاري‌ روشن است، مرطوب نگه داريد. براي اين ‌كار مي‌توانيد يك كتري آب روي بخاري بگذاريد يا از دستگاه بخور استفاده كنيد.

8 - سيگار مضرات فراواني براي شما دارد كه خشكي و ترك ‌خوردن لب يكي از كمترين آنهاست، پس به بهانه جلوگيري از ترك‌ خوردن لب هم كه شده، سيگار را كنار بگذاريد.

9 – هيچ گاه پوست لبي را كه خونريزي و عفونت دارد، نكنيد.

10 - اگر خشكي لب هايتان با چرب كردن رفع نشد، با توجه به علت ايجاد خشكي و طبق توصيه پزشك مي‌توانيد از داروهاي كورتون، آنتي بيوتيك‌ها و ضد قارچ‌ها استفاده كنيد.

دكتر مهشيد چايچي