سه‌شنبه 23 آوريل 2024 - 04 ارديبهشت 1403
درمان موخوره
درمان موخوره
سه‌شنبه 21 دي 1389 - خشکی موها ناشی از عواملی نظیر سشوار و اتو کشیدن موها یا خشک کردن آن با حرارت بخاری و شانه کردن موها با برس فلزی است.

امروزه يكي از دلايل مراجعه مكرر خانم‌ها و در مواردي آقايان به كلينيك پوست، شكايت از چند شاخه شدن انتهاي موها (موخوره) است و آنها موخوره را دليلي مهم براي عدم رشد موهاي خود مي‌دانند.

اما قبل از اين ‌كه دلايل چند شاخه شدن مو و درمان آن را بدانيم، لازم است ساقه مو را بشناسيم.

هر تار مو، به نام ساقه يا شفت مو شناخته مي‌شود. اگرچه هر تار مو از سلول‌هاي مرده تشكيل شده و فاقد حيات است، اما در سطح خود لايه بسيار ظريف محافظي از رطوبت و چربي دارد كه از يك ‌سو آن را در مقابل عوامل فيزيكي و شيميايي محيط يا صدمات وارده حفظ مي‌كند و از طرفي ديگر موجب لطافت و انعطاف آن مي‌شود. اين رطوبت و چربي معمولا از غدد چربي موجود در پوست سر به نام "غدد سباسه" تامين مي‌شود.

بنابراين ميزان اين ماده ي محافظت كننده در بخش انتهايي مو كمتر از بخش ابتدايي آن خواهد بود و يا به عبارتي موهاي بلند، خشك، تحت فشار و كشش بيشتر در معرض آسيب چند شاخه شدن (موخوره) هستند.

عوامل ايجاد كننده ي خشكي موها

خشكي موها ناشي از عواملي نظير سشوار و اتو كشيدن موها يا خشك كردن آن با حرارت بخاري و شانه كردن موها با برس فلزي است.

برس فلزي با ايجاد جريان الكتريسيته موجب وارد آمدن صدمات فيزيكي به موها مي‌شود، براي درك اين موضوع كافي است به هنگام تاريكي شب در مقابل آينه، موهاي خشك خود را شانه كنيد تا شاهد جرقه‌هاي الكتريسيته باشيد.

تل، سنجاق سر، گيره‌هاي فلزي، رنگ مو ، مواد شيميايي پاك‌كننده رنگ مو ، گرما و سرماي شديد، نور مداوم خورشيد (كوهنوردان، كارگران كارخانه و نانوايي)، شستشوي مو با صابون يا مواد بسيار خشك كننده، كشش زياد و مستمر موها نيز در بروز بيماري موخوره تاثير دارند.

راه‌هاي جلوگيري و درمان موخوره

- بعد از استحمام اجازه دهيد موها بدون استفاده از وسايل گرمايي مثل سشوار، به مرور زمان يا با حوله خشك شوند.

- از شانه كردن موها در حالي كه كاملا خيس هستند، خودداري كنيد، زيرا شانه كردن موهاي خيس مانند نوشتن با خودكار بر كاغذ خيسي است كه آن را پاره مي‌كند.

- با شانه‌هاي دنده چوبي موها را شانه كنيد.

- از شانه كردن مستمر و مداوم و با فشار و كشش موها خودداري كنيد.

- آب داغ و شانه كردن موها در حمام موجب آسيب جدي به موهاست.

- بهتر است در هنگام شانه كردن، موهايتان كمي ‌نرم و مرطوب باشند.

- همان‌گونه كه پوست ما در مقابل نور خورشيد نيازمند ضدآفتاب است، موهاي ما هم نيازمند پوشش مناسب در مقابل نور شديد خورشيد يا گرما و سرماي زياد هستند.

- مصرف مايعات فراوان و آبميوه را كه موجب تامين رطوبت پوست سر مي شوند، فراموش نكنيد.

- موهاي چند شاخه را از محل چند شاخه شدن، قيچي كنيد.

- اگر موها بسيار خشك است، آنها (به خصوص انتهاي موها) را با روغن بادام، زيتون يا لعاب كتيرا چرب و نرم كنيد.

دكتر سيد ناصر عمادي - متخصص پوست و مو